Ga naar hoofdinhoud

Bram en Spike: verstoppertje spelen is steeds lastiger

Bram en zijn assistentiehond Spike steunen we financieel met hun opleiding. Tijd om iets te vertellen over Bram en Spike. Omdat Spike een stuk groter is geworden, is verstoppertje spelen (een favoriete bezigheid) steeds lastiger.

Vakantie in Drenthe

‘Dit jaar met z’n allen naar Drenthe, lekker de ruimte, het bos en de heide opzoeken, veel buiten zijn.
We hebben veel gewandeld, gefiets met Spike aan de lijn en gefiets met Spike in de hondenkar achter de tandem. Spike heeft laten zien dat hij zich goed kan aanpassen aan een veranderende omgeving. Slapen in het vakantiehuisje was voor hem geen probleem.

We konden met Spike ook weer lekker de winkels in, hier hebben we veel mee geoefend. In de plaatselijke supermarkt werd Spike al snel een bekendheid. Ook is hij mee het terras op geweest en heeft in het restaurant, op een paar keer blaffen na, netjes op de grond bij Brams voeten gelegen.

In winkels en horeca gelegenheden worden we veel aangesproken. Het is leuk om te ervaren dat veel mensen interesse tonen en nieuwsgierig zijn naar hoe een assistentiehond getraind en ingezet kan worden. Een veel gehoorde opmerking is: “knap hoor, bijzonder dat dit mogelijk is”.

In het natuurgebied aangrenzend aan het vakantiepark hebben we wandelend en fietsend veel kilometers afgelegd. Spike heeft zeker 10 keer de afstand afgelopen die wij hebben afgelegd. Snuffelen op het pad, naast het pad en af en toe in een modderpoel of tussen de boomwortels. Spike voelde zich zo vrij als een vogel.’

Training: de basistest

Het eerste examen voor Spike was op  donderdag 28 oktober. Een grote dag voor het hele gezin. Het hele gezin heeft meegeholpen met oefenen. We hadden vertrouwen in een goed verloop, maar soms merk je echt dat de pubertijd overheerst en Spike bananen in z’n oren heeft, Spike is dan met zijn gedachten heel ergens anders dan hij zou moeten zijn.

Na de basistest gaan we verdere invulling geven aan het trainingstraject, dit zal met name toegespitst zijn op de praktijksituatie thuis, rond huis en op school. Wat kunnen en willen we Spike allemaal leren om Bram zo goed als mogelijk te kunnen ondersteunen en wat is hierin haalbaar? Van een sterke band is al sprake, de basisvaardigheden kent hij ook, het worden nu echt te acties voor en tijdens de epileptische aanvallen die we gaan trainen.

We merken nu al dat Spike veel epileptische signalen oppikt, hij merkt dan dat er iets niet klopt/aan de hand is bij Bram, Spike komt dan naar hem toe en begint aan zijn handen te likken. We zien dat dit Bram activeert om uit een aanval te komen. We hopen uiteindelijk dat Spike de aanvallen, waarbij Bram valt, voortijdig signaleert zodat hij Bram kan waarschuwen en Bram zichzelf in veiligheid kan brengen om zo lichamelijk letsel zo veel als mogelijk te voorkomen.

Een nieuwe school

Bram is m.i.v. het nieuwe schooljaar gestart op speciaal onderwijs, de St. Maartenschool in Ubbergen. Deze school staat erg enthousiast tegenover assistentiehonden, Spike zal de eerste zijn. Toen Bram zich voorstelde in zijn klas en vertelde over Spike kwamen er gelijk veel vragen van zijn schoolgenootjes, zij wilden hun hond ook wel meenemen naar school!

Verstoppertje spelen met Spike

Eén van de dingen die Bram graag samen met Spike doet is verstoppertje spelen. In het begin ging dit nog vrij gemakkelijk, gaandeweg Spike groter en zwaarder werd steeds lastiger. Zoals je op de foto kunt zien wordt Spike tegenwoordig meer ingezet om Bram te verstoppen dan hun beide, daar is Spike namelijk echt te groot voor geworden!’

Back To Top