Ga naar hoofdinhoud

Onze ambassadeur Elianne de Haan

Ambassadeur van Stichting De Hond Kan De Was Doen

Elianne de Haan is al jaren ambassadeur van Stichting De Hond Kan De Was Doen. Ze zet voortdurend statiegeldacties op en dat heeft al heel wat euro’s opgeleverd. Nu zijn er weer acties in Woudenberg. Als jij ook een statiegeldactie op wilt zetten in jouw plaatselijke supermarkt, dan kan dat natuurlijk!

‘De acties bij de supermarkten zijn elke keer weer een verrassing’, vertelt ze. ‘In maart was er een statiegeldactie die meer dan € 500 heeft opgebracht. Ongelofelijk. Voor zover ik weet was er nog niet eerder zoveel geld ingezameld. Natuurlijk supermooi, want met de opbrengst worden hele goede dingen gedaan.’

Elianne de Haan, fanatiek PSV-fan, te gast in het Philips Stadion in Eindhoven

Reclame maken voor Stichting De Hond Kan De Was Doen

Elianne met Toon Gerbrands, algemeen directeur van PSV.

Druk met de statiegeldacties
Elianne is druk met de statiegeldacties voor Stichting De Hond Kan De Was Doen. Dat doet ze al vanaf juni 2017. ‘Ik werk bij de Jumbo in Wijk bij Duurstede en zag dat er bij het inleverpunt voor lege flessen regelmatig boxen stonden met de vraag of mensen hun statiegeldbon aan het goede doel wilde schenken. Dat bracht me op het idee om dat voor Stichting De Hond Kan De Was Doen te gaan doen. Ik ben supermarkten in de regio per e-mail of via Facebook gaan benaderen of wij als stichting dat ook konden doen. Ik ben begonnen bij supermarkteigenaren en -managers die ik ken, bijvoorbeeld van stages in het verleden. Leerlingen van het Revius hebben twee fraaie boxen in de huisstijl van Stichting De Hond Kan De Was Doen gemaakt waar mensen hun bonnen in kunnen doen.’

Netwerk aan supermarkten
De eerste actie was in Amerongen bij de lokale supermarkt. Inmiddels is het uitgegroeid tot een heel netwerk aan supermarkten in een flink deel van Utrecht en zelfs Maurik in de Betuwe aan de andere kant van de Lek. Jaarlijks gaat het toch om een substantieel bedrag dat via het statiegeld van mensen bij elkaar wordt gebracht. ‘De opbrengst wisselt per actie. Bij sommige supermarkten kun je alleen digitaal je statiegeld overmaken naar het goede doel en je merkt dat dat voor veel mensen toch net even een hobbeltje extra is. Het beste werkt het als je je bonnetje direct in een box kunt doen. Dat is voor de supermarkt meer werk omdat al die bonnen gescand moeten worden om de opbrengst te bepalen, maar het levert wel meer op.’

Hoe ben je in contract gekomen met Stichting De Hond Kan De Was Doen?
‘Via Philip Korff de Gidts, de voorzitter. Ik heb les gehad van Philip op het Revius en hij is ook mijn mentor geweest. En wie kent Philip nou niet? Het contact is altijd gebleven en later heb ik ook leerlingen begeleid in hun maatschappelijke stage. Tijdens mijn detailhandelsopleiding na de middelbare school heb ik stage gelopen bij diverse supermarkten en zodoende ken ik ook weer verschillende eigenaren. Naast mijn werk doe ik al jaren vrijwilligerswerk. Ook voor Stichting De Hond Kan De Was Doen. Ik vind het een heel goed doel en ik kom Anita met Butler geregeld tegen in de supermarkt waar ik werk. Dan zie je zelf wat Butler als assistentiehond allemaal doet.’

Hoe organiseer je alle acties?
‘Ik maak een planning en houd bij waar acties zijn geweest, wie ik wanneer heb benaderd en waar acties op stapel staan. En ik ga er een keer kijken hoe de situatie ter plaatse is. Ook de supermarkten houden trouwens een planning bij, want wij zijn niet de enige instantie die bij hen aanklopt. Vervolgens benader ik de supermarkteigenaar via e-mail en vraag of er ruimte is om een van de emballageboxen bij de flessenautomaat te mogen plaatsen. De reacties die ik krijg zijn doorgaans positief, al kan het soms best een tijdje duren voordat je je box kunt plaatsen. Er soms komt het ook niet uit. Maar het contract is dan wel gelegd.’

Hoe lang duurt de gemiddelde actie?
‘Doorgaans een week of zes. Soms ook langer. Het hangt er van af wat de supermarkt wil. Er zijn ook acties geweest die drie maanden hebben gelopen en dat loopt het totaalbedrag natuurlijk ook op. In een enkel geval was men zelfs vergeten de actie te beëindigen en stond onze box wel zes maanden bij de automaat.’

Ambassadeur
Door haar betrokkenheid is Elianne sinds een tijd ambassadeur van Stichting De Hond Kan De Was Doen. Ze gaat nog wel even door met haar activiteiten, geeft ze te kennen. ‘In deze tijd is de planning minder vol, maar ik geef niet op. Bij de laatste actie merk je dat mensen meer zijn gaan hamsteren en dan later met meer emballage naar de supermarkt komen. De bedragen op die bonnetjes zijn hoger en als men die dan in de box doet, brengt dan uiteindelijk meer op.’

Jumbo in Zeist
Na de succesvolle actie in Bunnik is de komende weken Zeist aan de beurt. De emballagebox van Stichting De Hond Kan De Was Doen staat dan bij de Jumbo in Zeist. Hopelijk met een soortgelijke opbrengst als bij de Albert Heijn in Bunnik. ‘Je kunt met de donatie van je statiegeld veel goeds doen,’ zegt Elianne. ‘Zelf vind ik het leuk om met deze acties mijn steentje bij te dragen.’

Stichting De Hond Kan De Was Doen is erg blij met ambassadeur Elianne!

Back To Top